Asiakasystäväni




Olen aina viihtynyt hyvin iäkkäiden ihmisten seurassa. Nyt olen unelmatyössäni saadessani auttaa ja tukea ikäihmisiä heidän arjessaan.

Asiakassuhteeni vanhuksen kanssa muodostuu useimmiten vuosien mittaiseksi. Olen läsnä hänen elämässään sen kaikkein herkimmissä tilanteissa, kun hän ei itse enää jaksa tai osaa huolehtia itsestään tai asioistaan. Välillemme muodostuu luottamus ja ystävyys. Hän on Asiakasystävä.

Arkisten puuhien keskellä tapanani on keskustella Asiakasystäväni kanssa niin paljon kuin mahdollista. Minulla ei ole koskaan kiire - tai jos onkin, se ei saa välittyä hänelle. Istahdan hetkeksi työn keskellä, usein keitämme teet tai kahvit. Jos käyntini osuu lounasaikaan, otan omat evääni mukaan ja syömme lounaan yhdessä. Ruoka maistuu molemmille paremmin yhteisen ruokapöydän äärellä.

P5240002 (2)
P5200058 (2)



Tapaamme Asiakasystäväni kanssa viikottain tai kerran pari kuukaudessa. Joskus myös soittelemme. Vaihdamme kuulumiset ja päivitämme toisemme ajantasalle. Käydään läpi kolotukset ja vatsantoiminnat.  Asiakasystäväni tietää myös minun elämästäni, kampaajalla käyntini, lomamatkani. Yleensä iloiset asiat, suruja ja huolia en Asiakasystävälle pura. Joskus sairastun itsekin, Asiakasystäväni on silloin huolissaan. Hänelle on tärkeää antaa ohjeita, kuinka paranen flunssasta mahdollisimman pian. Asiakasystäväni ei siis ole vain hoidettava, hän voi myös huolehtia minusta!

Huumori on olennainen osa ystävyytämme ja se auttaa vaikeistakin asioista puhumista.



Vanhusten yksinäisyys on tosiasia. Kodeissa asuu vuosi vuodelta enemmän huonokuntoisia vanhuksia, jotka eivät pääse ulos kodeistaan ilman apua. He ovat kotiensa vankeja ja täysin riippuvaisia muista ihmisistä. Monet järjestöt, seurakunta ja ystävätoiminta auttavat osaltaan. Yleensä apu tavoittaa heidät, jotka kykenevät vielä itse lähtemään mukaan toimitaan tai asuvat palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Yksin kodeissaan asuvat jäävät helposti ja useimmiten sen ulkopuolelle.



Kädet